GYS PK Technik Varta Bosch GYS Energizer Vigor

AUTOBATERIE

Oleje PK Technik

Přečtěte si:
- nabíjení autobaterií
- vybíjení autobaterií
- vybitá autobaterie a co s ní
- bezúdržbové autobaterie

Nabíjení baterií

Autobaterie (akumulátor) slouží primárně jako zdroj energie pro nastartování motoru a zajištění napájení spotřebičů ve voze v době, kdy motor není v chodu. Pokud motor běží, stará se dobíjení autobaterie alternátor vozidla. Za chodu alternátor také dodává energii motoru a spotřebičům ve voze.

Z toho teoreticky vyplývá, že autobaterie by nemusela být vůbec dodatečně nabíjena. To však nedoporučujeme, neboť dodatečné nabíjení zvyšuje životnost akumulátoru. Dodatečné nabíjení je nezbytné také při poruše dobíjení, kdy alternátor nezvládá zcela dobíjet akumulátor.

Navíc v současné době roste zátěž autobaterií (krátké jízdy v městském provozu s častým rozjížděním, velké množství energeticky náročných zařízení ve voze apod.), takže dodatečné nabíjení je téměř nezbytností. Ideální je baterii dodatečně dobít před zimním obdobím či při delší odstávce vozidla.

Dlouho stojící vozidlo by nemělo mít vybité baterie, protože pak hrozí proces sulfatace. Při ní dochází k nevratnému poškozené článků autobaterie krystaly síranu olovnatého, které vznikají reakcí kyseliny sírové z elektrolytu na deskách s olovem. Při nabíjení se sice rozpouštějí, ale zůstane-li akumulátor dlouho vybitý, nabudou ztvrdlé krystaly na objemu a způsobí vypadávání aktivní hmoty z mřížky. Z hlediska funkce baterie to znamená zhoršení nebo úplné znemožnění vodivosti článků akumulátoru.

A na závěr této kapitoly důležitá rada: u klasických údržbových autobaterií nikdy nezapomínejte při nabíjení uvolnit víka akumulátoru. Při reakcích uvnitř baterie dochází během nabíjení k mimo jiné k tvorbě vysoce výbušného vodíku.

 

Vybíjení baterií

Vybít autobaterii je mnohem snazší, než ji pak znovu dobíjet. Stačí nechat přes noc zapnutá světla a neštěstí je hotovo. Ale nemusí jít jen o tak zjevnou příčinu, na aktuálním stavu autobaterie se mohou podepsat i mnohem sofistikovanější příčiny.

Mezi nejběžnější patří náročný městský provoz s vysokým počtem startů vůči krátkým ujetým trasám, závada na dobíjecí soustavě ve vozidle (alternátor, regulátor) nebo nadměrný klidový odběr proudu (tzv. falešný odběr). K němu dochází při špatném zapojení elektrických spotřebičů ve voze (autorádio, alarm apod.). Takové závady si už říkají o návštěvu servisu nebo autoelektrikáře, který je schopen závadu odstranit. Pravidelnému dobíjení se nevyhneme ani v případě nevyváženého provozu vozidla.

Problémy si autobateriemi si můžete výrazně ulehčit volbou velmi kvalitního akumulátoru s moderní technologií a materiály. V tomto případě se nevyplatí šetřit, protože extrémně levná baterie má mnohem nižší životnost a celkovém v provozu vozidla tak nakonec vyjde dráž než kvalitní výrobek. Také může baterii lehce "předimenzovat". Takže když máte v autě autobaterii o kapacitě 55Ah a startovacího proudu 520A, vyměníte jí baterií 60Ah se startovacím proudem 600A. Ovšem pozor, musí mít stejné rozměry a uchycení jako předešlá. Výkonnější baterie je o něco dražší, ale opět zde platí, že se díky delší výdrži vyplatí. Navíc její sílu oceníte například v zimě při opravdu studených startech.

 

Vybitá baterie

Pokud i přes veškerou péči přece jen dojde k vybití baterie, je třeba okamžitě jednat.  Olověné startovací akumulátory velmi špatně snášejí stavy hlubokého vybití pod hladinou 12 voltů. Už po několika hodinách začíná proces sulfatace desek. A co ten umí, to už známe z výše stojící kapitoly o nabíjení baterie. Hluboce vybitou autobaterii je nutné dát na nabíječku. A nemyslete si, tady jde o hodiny. Ovšem pozor, hluboce vybitou baterii se zamrzlým elektrolytem musíte nejdřív nechat roztát v pokojové teplotě.

Samozřejmě ani tady před vámi nebudeme zastírat, že čím kvalitnější baterii si pořídíte, tím získáte větší odolnost proti sulfataci a větší regenerační schopnost akumulátoru.

Pokud má baterie jen sníženou kapacitu, stačí jí „běžné“ dobíjení. K tomu slouží v zásadě dvě skupiny nabíječek: klasické tyristorové a stále populárnější automatické.

U klasických nabíječů je nutné hlídat maximální nabíjecí proud, který nesmí přesáhnout jednou desetinou celkové kapacity autobaterie. Matematika je jednoduchá: baterii 55Ah nabíjíme max. proudem 5,5A, 44Ah max. 4,4A atd.

Omezením klasických nabíječek je nedostatek regulačních prvků na přizpůsobení nabíjecího proudu, což omezuje možnosti použití pro různé kapacity. Hlavním nedostatkem je ovšem absence automatického vypnutí. Proto si musíte správně spočítat nabíjecí čas v závislosti na míře vybití baterie a nabíjecího proudu a nabíjecí proces ukončit dříve, než dojde k „přebití“ baterie. Navíc klasickou nabíječku nemůže použít pro nabíjení tzv. gelových motobaterií, které vyžadují mírnější průběh nabíjení.

Na druhou stranu, klasický nabíječ si mnohem lépe poradí s hluboce vybitou baterií, jejíž napětí kleslo i pod 10V.

Automatické nabíječky nabízejí za vyšší cenu komfort zcela samostatného fungování. Nemusíte u nich počítat dobu nabíjení nebo nabíjecí proud, protože samy analyzují stav autobaterie a plně ji nabijí. Poté pokračují v udržovacím režimu, což je neustálé nabíjení malým udržovacím proudem. Pokud se chystáte nabíjet vysoce sofistikované akumulátory AGM/GEL, ověřte si, že vaše nabíječka podporuje režim pro jejich nabíjení. Jinak hrozí nevratné poškození drahé autobaterie.

 

Existují skutečně bezúdržbové autobaterie?

Pojem „bezúdržbová baterie“ může mást a vést k názoru, že taková baterie se nemusí dobíjet. To je všem jen obecně rozšířený omyl. Termín "bezúdržbová autobaterie" totiž popisuje jen vlastnost akumulátoru, díky níž se z něj odpařuje velice malé množství elektrolytu a nemusí se tedy během celé své životnosti dolévat. Jinak pro něj, stejně jako pro ostatní baterie, platí fyzikální zákony. Pokud dojde u autobaterie (motobaterie) k vybití či úbytku kapacity, vždy je nutné autobaterii dobíjet vhodnou nabíječkou.